Tuesday, December 28, 2010

PEMANTAUAN PLN TENPIN BOLING









Tarikh : 27 Disember 2010 (Isnin)
Masa : 8.00 – 10.00 Malam
Tempat : Ampang Superbowl Sungai Petani
Kehadiran : Atlet 21 orang, Jurulatih 2 orang
Aktiviti yang dijalankan sepanjang pemantauan.
Latihan
1. Latihan: Ball Speed(Chest, Rib, Waist, Pocket) emphasize timing set-up step.
DRILL : Knee – Down, Foul Line, Pushaway Drill, 1 – Step dan 5 Step.
2. Latihan: Ball Speed Changes with Release Variation
DRILL : Knee – Down, Foul Line, Pushaway Drill, 1 – Step dan 5 Step.
Perbincangan.
1. Jurulatih menyatakan perlu mengadakan Kem Latihan seperti yang dijalankan pada 19 – 21 Disember yang lepas pada tahun hadapan kerana daripada Kem tersebut atlet-atlet mendapat ilmu-ilmu atau teknik-teknik daripada latihan yang diberikan.
2. Jurulatih juga telah mengenalpasti atlet yang terbaik untuk diketengahkan pada SUKMA yang akan datang dan ini akan dirujuk oleh Majlis Sukan Negeri Kedah terdahulu sebelum di letakkan di dalam pasukan SUKMA.
3. Jurulatih juga bertanyakan mengenai peruntukan penyertaan untuk tahun 2011, pihak USPTN Kedah menyatakan bahawa masih belum mendapat senarai penyertaan yang ditetapkan oleh Cawangan Pelapis dan pihak MTBC masih belum membuat “EVALUATION” untuk tahun 2011. Pihak USPTN Kedah akan memaklumkan kepada jurulatih sekiranya mendapat senarai penyertaan yang telah ditetapkan oleh Cawangan Pelapis.
3. Cadangan, Kem Latihan ini akan dijalankan di tempat yang lebih dekat. Sekiranya dijalankan di kawasan yang lebih dekat bilangan atlet yang terpilih untuk menyertai Kem Latihan lebih ramai.
4. Cadangan untuk mengadakan evaluation setiap 3 bulan dipertingkat Pusat Latihan Negeri, ini adalah untuk melihat sejauh mana prestasi atlet dan kita dapat melihat atlet yang terbaik dari masa ke semasa juga dicadangkan mewujudkan seeding /ranking atlet di peringkat negeri. Cadangan ini dipersetujui oleh Jurulatih Encik Helmy Sharudin Bin Che Ya.
5. Di kesempatan ini juga diadakan perjumpaan atlet. Memaklumkan kepada atlet mengenai “Evaluation” yang akan di jalankan setiap 3 bulan dan setiap atlet yang terpilih untuk tahun 2011 dan diwajibkan hadir untuk menjalani “Evaluation” tersebut. Sekiranya tidak dapat menghadiri “Evaluation” tersebut tanpa alasan yang kukuh tindakan disiplin akan diambil.
6. Atlet memaklumkan tiada masalah semasa menjalani latihan dan jurulatih menjalankan tugas dengan sebaiknya. Tiada masalah yang timbul antara atlet dan jurulatih semasa latihan ataupun pertandingan yang disertai.
7. Di akhir pemantauan pada pukul 10.00 malam, atlet-atlet menjalani latihan dengan bersungguh-sungguh dan menerima teguran daripada jurulatih dengan baik untuk meningkatkan prestasi masing-masing. Latihan seperti ini perlu diteruskan dan sentiasa berjalan untuk memastikan dan melahirkan atlet-atlet yang terbaik untuk Negeri Kedah seterusnya di peringkat kebangsaan dan antarabangsa.

Laporan disediakan oleh En Akmal Hashim

No comments:

Post a Comment