Tuesday, February 25, 2014

LAPORAN KEJOHANAN ANGKAT BERAT KEBANGSAAN SIRKIT 1/2014










Tarikh :17 hingga 20 Febuari 2014
Tempat : Dewan Angkat Berat SMK Tiang Chandi, Pasir Mas, Kelantan.
Penyertaan : 3 Atlet Lelaki, 2 Atlet Wanita, 2 Jurulatih dan Pengurus Pasukan.

Pasukan Angkat Berat Negeri Kedah telah menyertai Kejohanan Angkat Berat Kebangsaan Sirkit 1/2014 pada 17 hingga 20 Febuari 2014 yang telah diadakan di Dewan Angkat Berat SMK Tiang Chandi, Pasir Mas, Kelantan. Sebanyak 15 pasukan telah menyertai kejohanan ini yang turut disertai oleh Pelapis Kebangsaan dan juga pasukan dari Angkatan Tentera Malaysia (ATM). Ini merupakan kejohanan pertama yang disertai oleh pasukan angkat berat pelapis pada tahun ini dan Pelapis Kedah telah menghantar seramai 5 orang atlet yang melepasi kelayakan seperti yang telah ditetapkan oleh pihak penganjur. Kedah telah menghantar 3 orang atlet lelaki dan 2 orang atlet wanita bagi menyertai kejohanan tersebut.

Setelah diberi pendedahan kejohanan yang lepas, kebanyakkan atlet mununjukkan prestasi yang baik dan memberansangkan terutamanya atlet wanita iaitu Farhana Nabila Mohd Shamsudin (kategori 58 kg) yang mampu melakukan rekod angkatan peribadi beliau iaitu bagi acara clean and jerk iaitu dengan angkatan 71 kg dan acara snatch dengan angkatan 57 kg. Prestasi bagi atlet lelaki pula menunjukkan keputusan yang kurang memberansangkan kerana tiada angkatan yang dilakukan kecuali Abdul Malek Desa yang berjaya memperolehi pingat gangsa dalam kategori 105kg keatas. Hal ini kerana atlet ini terpaksa bersaing dengan atlet yang jauh lebih berpengalaman dan terpaksa memulakan angkatan dengan bebanan yang tinggi untuk memperolehi pingat. Secara keseluruhannya, prestasi atlet agak sederhana dalam kejohanan ini dan perbincangan dengan jurulatih telah dilakukan bagi meningkatkan lagi prestasi atlet angkat berat dalam mana-mana kejohanan yang akan diserta pada masa akan datang.

Berikut merupakan atlet yang berjaya meraih pingat dalam kategori masing-masing dalam Kejohanan Angkat Berat Kebangsaan Sirkit 1/ 2014 :

NAMA
SNATCH
CLEAN AND JERK
JUMLAH ANGKATAN
PINGAT
Farhana Nabila Mohd Shamsudin
(kategori 58kg)

57 kg
71kg
128kg
Perak
Mohd Malek Bin Desa
(kategori 105kg keatas)

125kg
165kg
290 kg
Gangsa
Noor Nisha Izzureen Norzri
(kategori 48kg)

Tiada
Angkatan
Tiada
Angkatan
Tiada
-
Mohd Yusuf Bin Azmi
(kategori 77kg)

Tiada
Angkatan
150kg
150kg
-
Khairul Anuar Bin Dollah
(kategori 85kg)

Tiada
Angkatan
Tiada
Angkatan
Tiada
-


Sekian, terima kasih.
Laporan disediakan oleh Hafizuddin bin Mohd Rodzi.

No comments:

Post a Comment