Monday, January 12, 2015

KEDAH - LAPORAN UJIAN KECERGASAN DAN SPESIFIK











Tarikh : 8 Januari 2015
Masa : 3.30 - 6.30 Petang
Tempat : Dewan Kombat Majlis Sukan Negeri Kedah


Kehadiran :
1. Mohd Faiz Ameer ( JSM Gimnastik )
2. Abd Malek Abd Rahman ( JSM Angkat Berat )
3. Abd Razak Kamis ( JPM Berbasikal )
4. Mohd Ruysdi ( Guru - Sepak Takraw )
5. En Hafizuddin Baki ( ISN )
6. En Abd Hadi Hussin ( ISN )
7. Cik Nor Alyaa Rosli ( ISN )
8. Zamsairon Mat Dan ( JSM Olahraga )
9. Mohd Sabri Chik ( JSM Gimnastik )
10. Mahalingam A/L Vyravan ( JSM Olahraga )


Senarai Sukan Terlibat :
1. Olahraga
2. Gimnastik
3. Angkat Berat
4. Sepak Takraw
5. Berbasikal


Ulasan :


Ujian Kecergasan dan Spesifik ini telah mengumpulkan seramai 50 orang atlet dari semua pusat latihan negeri sekitar Alor Setar dan Jitra yang telah melibatkan seramai 5 jenis sukan. Ujian ini telah dikendalikan oleh 3 orang pegawai dari pihak Institut Sukan Negara ( Pusat Satelit Kedah ). Ujian ini telah diadakan pada jam 3.30 petang dan atlet diminta berkumpul pada jam 3.00 petang. Ujian diadakan mengikut sukan masing-masing yang telah ditetapkan oleh ISN.


Beberapa ujian telah dijalankan seperti Bahagian Antropometrik, Kuasa ( Strength adan Power ) yang merangkumi beberapa ujian seperti Lompat Jauh Berdiri. Manakala Ketangkasan ( Agility ) diuji melalui ujian Hexagon Agility Test, Kepantasan ( Speed ) melalui ujian 20m Lari Pecut, Kelenturan ( Flexibility ) melalui ujian Jangkauan Melunjur, Kekuatan ( Strength ) 1 Minit Sit Up, Daya Tahan Otot melalui ujian Yoyo Test.


Tujuan ujian ini diadakan bagi mengukur tahap kecergasan atlet setelah berehat panjang dari musim persekolahan dan latihan tetap dijalankan. Hasil ujian ini akan dianalisa oleh pihak ISN dan ujian seterusnya akan dijalankan pada bulan Mac akan datang. Kerjasama dari semua terutamanya dari pihak ISN, jurulatih dan ibu bapa yang sudi membantu dalam memberi sokongan dan tenaga amatlah dihargai.

Sekian terima kasih.
Laporan disedikan oleh Hafizuddin b. Mohd Rodzi

No comments:

Post a Comment